سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبرنت

امام علی علیه السلام

 

پرسش: الف) نظر اهل سنت دربارة آیاتی که در باب امامان معصوم: نازل شده است چیست؟ ب) نظر اهل سنت دربارة وضو (آیه شش مائده) چیست؟ چرا آنها مانند شیعه عمل نمیکنند؟

 

 

پاسخ: از مجموع نظرات اهل سنت در اینباره چند نکتة کلی استفاده میشود: 

 

 نسبت به بعضی آیات، مانند آیة مباهله (آلعمران،61)، آیه ولایت (مائده،55) و... همه اهل سنت اتفاقنظر دارند که در حق علی و فاطمه و حسن و حسین نازل شده است. 

 

 نسبت به بعضی آیات دیگر مانند: آیة "اولی الامر"(نسأ،59) و آیه "تطهیر"(احزاب،33)، غالب اهل سنت پذیرفته اند که دربارة امامان معصوم: است. اما بعضی آنها معتقدند غیر آنها را نیز شامل میشود. 

 

البته با توجه به این نکته ضروری است که پذیرش اهل سنت، معنایش این نیست که نظر آنها در معنا و مفهوم آیات بر اهلبیت: نیز با شیعه مطابقت دارد; بلکه آنها اصل نازل شدن آیات را در حق آن بزرگواران قبول دارند اما در معنا و مقصود با شیعه اختلاف دارند مثلاً همه اهل سنت قبول دارند که آیة ولایت درباره امام علی علیه السلام است اما ولایت را به معنای محبت و دوستی میدانند نه این که مانند شیعه قائل به سرپرستی، حق تصرف، حق حاکمیت، حق تشریع، حق تبلیغ، حق اجرا و... باشند. و یا فضل و برتری امام علی را قبول دارند، ولی او را به عنوان جانشین بر حق پیامبر اکرمنمیپذیرند.