سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبرنت

فرق واجب و لازم در فتاوای فقها

    نظر

برای مکلف فرقی نمی کند که مجتهد در رساله خود نوشته باشد این مسئله لازم است یا واجب است ، زیرا در هر صورت مکلف آن کار را باید انجام دهد .

مثلا :  

لازم است.
در وضو، شستن صورت و دست‌ها و نیز مسح جلوى سر و روى پاها واجب است.

اما برای مجتهد برگزیدن هر یک از این واژه ها دلیل دارد . و آن دلیل عبارت است از اینکه یک وقت مجتهد لزوم امری را از آیات و روایات به دست می آورد به صورتی که می تواند آن حکم را به شارع نسبت دهد در این جا می نویسد "واجب است" ، اما یک وقت مجتهد زوم یک امری را از دلایل دیگری نظیر ادله عقلیه به دست می آورد در اینجا تعبیر به "لازم است " می کند .
در هر حال همانگونه که گفته شد برای مکلف فرقی نمی کند و باید در هر یک از دو صورت آن کار را انجام بدهد .

.....

بازتاب این مطلب در باشگاه خبرنگاران +

 


پیامبر بالاتر است یا امام؟

+ علیرضا از شیراز سلام یه سوالی برام پیش اومده خواستم لطف کنید جواب بدید. آیا مقام امامان از پیامبران بالاتره؟ اگه اینجوره پس مقام امام علی علیه السلام از حضرت محمد(ص) بالاتره؟ پس چرا به پیامبر میگن اشرف مخلوقات؟

سلام علیکم؛

مقام امامت از پیامبری بالاتر است، اما باید توجه داشته باشیم که پیامبر ما هم پیامبر بودند و هم امام.التماس دعا


امام علی علیه السلام

 

پرسش: الف) نظر اهل سنت دربارة آیاتی که در باب امامان معصوم: نازل شده است چیست؟ ب) نظر اهل سنت دربارة وضو (آیه شش مائده) چیست؟ چرا آنها مانند شیعه عمل نمیکنند؟

 

 

پاسخ: از مجموع نظرات اهل سنت در اینباره چند نکتة کلی استفاده میشود: 

 

 نسبت به بعضی آیات، مانند آیة مباهله (آلعمران،61)، آیه ولایت (مائده،55) و... همه اهل سنت اتفاقنظر دارند که در حق علی و فاطمه و حسن و حسین نازل شده است. 

 

 نسبت به بعضی آیات دیگر مانند: آیة "اولی الامر"(نسأ،59) و آیه "تطهیر"(احزاب،33)، غالب اهل سنت پذیرفته اند که دربارة امامان معصوم: است. اما بعضی آنها معتقدند غیر آنها را نیز شامل میشود. 

 

البته با توجه به این نکته ضروری است که پذیرش اهل سنت، معنایش این نیست که نظر آنها در معنا و مفهوم آیات بر اهلبیت: نیز با شیعه مطابقت دارد; بلکه آنها اصل نازل شدن آیات را در حق آن بزرگواران قبول دارند اما در معنا و مقصود با شیعه اختلاف دارند مثلاً همه اهل سنت قبول دارند که آیة ولایت درباره امام علی علیه السلام است اما ولایت را به معنای محبت و دوستی میدانند نه این که مانند شیعه قائل به سرپرستی، حق تصرف، حق حاکمیت، حق تشریع، حق تبلیغ، حق اجرا و... باشند. و یا فضل و برتری امام علی را قبول دارند، ولی او را به عنوان جانشین بر حق پیامبر اکرمنمیپذیرند.

 

 


دعای فرج

سلام علیکم.
من همیشه فکر می کردم دعای اللهم کن لولیک الفرج همون دعای فرج هستش که خیلی بهش سفارش شده و همیشه می خوندم.
اما از یکی از دوستام شنیدم که میگه این دعای فرج نیست و دعای الهی عظم البلاء دعای فرج هستش.
آیا حق با ایشونه؟
ایا خوندن دعای اللهم کن لولیک ثواب داره؟
ممنون میشم پاسخ بدید.




 سلام
خواهر گرامی

دعای فرج هم به "اللهم کن لولیک "در کتب مختلف مثل مفاتیح گفته میشه وهم به دعای "یاعماد من لا عماد له "که در کتاب مفاتیح و بلد الامین کفهمی آمده گفته میشه .
موفق و در پناه امام زمان باشید.


انشاء صورت انسانی

    نظر

یه سایتهایی هستن تو اینترنت که روشهای رابطه جنسی رو آموزش میدن که مثلا حالتهای آمیزش جنسی یا روشهای جلوگیری از فرزند دار شدن و از این قبیل مسائل . بعضیاشون هم همراه عکس و فیلم و .. هستن . سوالی که اینجا مطرحه اینه که واقعا تا چه اندازه این مطالب مفید و به درد بخور هستن . خدای متعال که خالق همه هستیه و همه نیازهای مخلوقاتش رو میدونه اون چیزایی رو که برای بقای نسل مخلوقاتش لازم هست رو بصورت غریزی تو وجودشون نهادینه کرده . مثل خوردن آب و غذا هنگام گرسنگی و تشنگی . یا فرار از حیوانات درنده و ترس از بلندی و دره و غرق شدن تو دریا و ... و البته انسان که جای خودشو داره حیوانات هم از این قضیه مستثنا نیستن . همینطور نحوه تولید مثل از زمان آدم ابوالبشر سلام الله علیه تا آخرالزمان برای هر انسان و حیوان و گیاهی معلومه . گیاهان بلدن چطور گردافشانی کنن و نسلشون رو حفظ کنن ، حیوونات هم بطور غریزی بلدن ، انسان هم از زمانی که متولد میشه همونطور که وقتی گرسنه میشه بلده چطور از سینه مادرش شیر بخوره یا خورده هاشو چه جور دفع بکنه همونطور هم وقتی به سن بلوغ برسه و غریزه جنسی رو خدا بهش هدیه بده ، روش ارضای صحیح اون هم که ازدواجه رو بطور غریزی میفهمه و دنبالش میره .

این رو هم اضافه کنم که در انسان غرض از رابطه جنسی فقط فرو نشوندن شهوت نیست بلکه به دنیا آوردن یک انسان که اشرف مخلوقات خداست هدف اصلی این رابطه ست . به قول علامه حسن زاده آملی: نکاح ، انشاء صورت انسانی است نه اطفاء شهوت حیوانی .

از موضوع اصلی دور نشیم . یکی از سیاستهای دولتهای شیطانی برای کشیدن جوونهای متدین به فساد و فحشاء همین نشون دادن فیلمهای جنسی به بهانه آموزشه . با القای این مطلب که ایجاد رابطه جنسی سالم مستلزم دیدن یک دوره اموزشی اون هم با فیلم و عکس هستش جوونها رو تحریک میکنن و میندازنشون تو خط فیلمهای مستهجن و روح و روانشونو نابود می کنن .

در نهایت باید بگم طبق فتوای همه مراجع دیدن این فیلمها و عکسها و خوندن مطالبی که در این رابطه هست و کاملا تحریک کننده و سوق دهنده به سمت معصیته حرامه و لازمه جوونهای مومن و با تقوای ما خیلی هوشیار باشن که فریب این دسیسه های شیطون رو نخورن.